W TEJ WITRYNIE SĄ WYKORZYSTYWANE PLIKI COOKIE, KTÓRYCH GOOGLE UŻYWA DO ŚWIADCZENIA SWOICH USŁUG I ANALIZOWANIA RUCHU. TWÓJ ADRES IP I NAZWA KLIENTA UŻYTKOWNIKA ORAZ DANE DOTYCZĄCE WYDAJNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA SĄ UDOSTĘPNIANE GOOGLE, BY ZAPEWNIĆ ODPOWIEDNIĄ JAKOŚĆ USŁUG, GENEROWAĆ STATYSTYKI UŻYTKOWANIA ORAZ WYKRYWAĆ NADUŻYCIA I NA NIE REAGOWAĆ

poniedziałek, 29 lipca 2024

"Problem trzech ciał" Cixin Liu

Seria: Wspomnienie o przeszłości Ziemi (tom 1)
Wydawnictwo: Rebis
Liczba stron: 359 (e-book)
Rok wydania: 2023

Gatunek: science fiction

Motywy: rewolucja kulturalna w Chinach, śledztwo, tajemnicze zgony, kontakt z obcą cywilizacją, fizyka, przeniesienie bohatera do świata gry komputerowej 

„Problem trzech ciał” Cixin Liu to pierwsza część trylogii „Wspomnienie o przeszłości Ziemi”. Powieść należy do gatunku hard science-fiction, a jej głównym motywem jest kontakt z obcą cywilizacją.

Akcja powieści rozgrywa się w Chinach i obejmuje głównie dwa plany czasowe – okres chińskiej rewolucji kulturalnej i następujące po nim lata oraz czasy współczesne obejmujące rok 2006. Jako czytelnicy śledzimy przede wszystkim losy astrofizyczki  Ye Wenjie (córki zamordowanego podczas wiecu walki klas profesora fizyki Ye Zhetaia, która została aresztowana za zbrodnię przeciwko rewolucji, a następnie otrzymała możliwość odpracowania swojej winy w przeprowadzającym tajne badania ośrodku resortu obrony Czerwony Brzeg) i Wang Miao (specjalisty z zakresu nanomateriałów, który został zwerbowany przez władze do pomocy w śledztwie dotyczącym tajemniczych śmierci naukowców, którzy nawiązali kontakt z międzynarodową grupą akademików Granice Nauki). W miarę postępu akcji poznajemy tajemnicę Ye Wenjie, bazy Czerowny Brzeg i prowadzonych w niej badań, a także pewnej gry komputerowej stworzonej przez Granice Nauki.

„Problem trzech ciał” to powieść, w której pojawiają się nawiązania do chińskiej historii, kultury i filozofii, w książce znajduje się wiele zagadnień z zakresu fizyki – tytuł, który odnosi się do najważniejszego wątku obecnego w powieści nawiązuje do rzeczywistego zagadnienia pojawiającego się w fizyce klasycznej dotyczącego wyznaczania trajektorii kilku oddziałujących na siebie ciał, w powieści pojawiają się wątki oparte na teorii strun, czy kwestia związana z rozchodzeniem się fal radiowych w kosmosie, w fabule pojawia się również wiele innych, naukowych zagadnień. Akcja „Problemu trzech ciał” rozwija się raczej wolno i stanowi przede wszystkim wprowadzenie do kolejnych części cyklu.

Nigdy nie byłam umysłem ścisłym i choć powieść początkowo mnie zaintrygowała, to były w niej  momenty, w których czułam się przytłoczona. Zdecydowanie podobał mi się pojawiający się w książce wątek przeniesienia bohaterów do gry komputerowej, doceniam też i podziwiam kunszt pisarza, który połączył ze sobą fizykę i literaturę, ale z niejakim żalem muszę stwierdzić, że lektura „Problemu trzech ciał” przede wszystkim mnie zmęczyła. Brakowało mi w tej opowieści dynamiki, nie czułam napięcia czy dreszczyku emocji związanego z śledztwem Wang Miao czy odkrywaniem historii Ye Wenjie (może wpłynął na to blurb, który zdradza dużo z fabuły, więc zabrakło mi podczas lektury pewnego elementu zaskoczenia, a może chodzi o specyficzny wschodnioazjatycki klimat panujący w powieści i powściągliwość bohaterów – nie mam pojęcia). Za jakiś czas spróbuję może sięgnąć po kontynuację, by przekonać się czy drugi tom – gdzie powinno być teoretycznie więcej akcji – wciągnie mnie bardziej, czy okaże się, że „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” nie jest serią dla mnie.

„Problem trzech ciał” to powieść wartościowa i doceniona przez krytyków, nagrodzona dwoma międzynarodowymi nagrodami, w tym prestiżową Nagrodą Hugo - ciekawostka, była to pierwsza powieść tłumaczona na język angielski, która otrzymała tę nagrodę. Mnie lektura tej książki nie sprawiłam dużej przyjemności  i - choć dostrzegam jej niewątpliwe walory i doceniam kunszt pisarza- to w mojej subiektywnej ocenie jest to pozycja średnia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz